
                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

1
 
Running Head:  Pluralism as Diaplokí  
 
 
 

 
 
 
 

Pluralism as Diaplokí: 

The Interplay of Politicians and Media Owners  

In Greek Radio Broadcasting 

 

Judy Rene (Bouranis) Sims 

Communication and Journalism 

University of Wisconsin-Eau Claire 

Eau Claire, WI  54702 

Simsjr@uwec.edu 

715.836.3267 Office 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
� This paper has been accepted for presentation in Miami, Florida at the “Competitive Papers 

on Politics in the Media” session of the National Communication Convention, November 21, 
2003.  

� A shorter version of this paper has been accepted for publication in the Winter 2003 issue of 
the Journal of Radio Studies.  



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

2
 
 

Abstract 
 

This research investigates why the government closed 70 Athenian radio stations in 2001 and explores 

the degree of pluralism able to develop in Greece since radio privatized in 1988. This study employed 

an historical-descriptive approach, as well as survey. The results suggest that a majority of the 

participants believe that more pluralism exists now than before privatization. However, it also is clear 

that the radio enthusiasts, who advocated free radio during the movement to privatize, are not being 

served.  A new kind of pluralism has emerged in which voices--independent of political or economic 

interests--are not cultivated or tolerated. The new media environment is dominated by wealthy 

businessmen with financial interests in shipping, telecommunications, and refining. The station 

closings functioned to exacerbate the interplay between the media owners and politicians and move 

Greece in the direction of structuring a media environment similar to the one in United States. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

3
 

Pluralism as Diaplokí: The Interplay of Politicians and Media Owners   

In Greek Radio Broadcasting 

INTRODUCTION 

In the spring of 2001, approximately 13 years after radio privatized in Greece, there were over 

100 radio stations broadcasting on the FM band in Athens, many operating without a license. In 

addition, some of the stations were using more than one frequency, broadcasting with greater power 

than was permitted and/or operating more than one station. The broadcast spectrum was in a state of 

chaos.  

Suddenly, on March 27, 2001, police SWAT teams were ordered to shut down approximately 

70 of the stations broadcasting in Athens (Pulling the Plug, Athens News, 2001, March 30). The 

government announced their actions were necessitated by the opening of a new airport, which was set 

to begin operations in Spata, Greece on March 29, 2001; they claimed the transmitters on Mt. 

Hymettus were interfering with airport procedures (New airport warning, Hellenic Star, 2001, March 

8-15). Behind closed doors, however, others saw the government’s actions differently. Politicians, 

attorneys and scholars of Greek broadcasting understood that the government may have used the 

interference issue as a means to begin restructuring the chaotic state of Greek radio, a condition that 

had developed between 1988 and 2001 (Carr, 2001). The need to close the stations had been 

discussed as early as 1991; according to Zaharopoulos and Paraschos (1993), “someone will have to 

take the political responsibility of closing down the more than 30 radio stations in Athens and many 

more throughout the country, and of forcing other stations to operate within the legal boundaries” (p. 

112).  

 The closings, which stirred great controversy, clearly angered numerous station owners and 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

4
managers, as well as thousands of listeners. Many claimed the process used to close the stations was 

unconstitutional. Ultimately, as this research makes clear, the actions of the government did not 

effectively solve the problem of the overcrowded airwaves; instead, the closings reinforced the 

emergence of a kind of pluralism in which voices--independent of political or economic interests-- are 

not tolerated or cultivated. The closings functioned to exacerbate the interplay between the media 

owners and the politicians, the new “power game” (Papathanssapoulos, 1999, p.400) in Greece that 

determines who will influence public opinion and apply pressure in the political arena. The Greeks 

coined the word, diaplokí, to describe this interplay, an ironic outgrowth of the patron-client 

relationship characteristic of traditional Greek culture (Legg, 1977, pp.285-288).  

This longitudinal research, which documents the closing of the stations, also explores the 

degree of pluralism that was able to develop in Greece since radio was privatized in 1988.1 In order to 

understand the degree of pluralism, two concepts central to understanding pluralism--control and 

access--are examined. The significance of this research is in its timeliness; it documents a culminating 

moment in the history of Greek radio, the shutting down of approximately 70 Athenian radio stations 

by the government during the spring 2001.   

LITERATURE REVIEW 

Greece in Transition 

In July 2000, there were more than 10 million people living in Greece, at least 3.5 million of 

whom resided in Athens (The World Factbook Page on Greece, 2000). Governed by a Parliamentary 

Republic, Greece saw its first Socialist government come into power in 1981. Currently, Greece has a 

mixed capitalist economy; the government only recently began to privatize some of its state 

enterprises. A member of the European Union and NATO, Greece is in a stage of transition; as 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

5
Zaharopoulos & Paraschos (1993) explained, “it is attempting to move from a traditional, developing 

society to a more Western, modern society” (p.1). Papacosma (1979) predicted that Greece might 

move to become independent or become a client to a larger patron such as the United States or the 

European Community (in Zaharopoulos& Paraschos, 1993, p. 13). Selected to host the 2004 summer 

Olympics, the Greeks intend to present a more modern image of Greece to the world; they also 

understand the event has enormous potential to affect their economy.   

Greek Society and the Media  

 Greece has a history of state controlled media (Papathanassapoulos, 1999, p. 382).  The 

history of the Greek media indicates that radio had been under the control of the State since 1938, 

when the government established the Radio Broadcasting Service (Keshishoglou, 1962, pp. 20-21).  

According to Papathanassapoulos (1999), “the general pattern of the broadcasting media in the state 

monopoly era was that a change of government was followed by a corresponding changeover in the 

state media institutions’ executives (pp.382-383).  “All key radio . . . appointees were politically 

sympathetic” or affiliated with the government in power, and the news was affected by this influence” 

(Papathanassopoulos, 1990, p. 389).   

  The patron-client relationship, a phenomenon characteristic of traditional Greek culture, also 

influenced the media. In a patron-client relationship, a patron--usually a politician or a wealthy 

individual employed within an institution--maintains a client, which allows the patron to keep their 

power base; such power includes their influence over the media (Zaharopoulos & Paraschos, 1993, p. 

7). Used by politicians to promote their views, the Greek media’s raison d’etre evolved to become 

partisan goal advancement (Zaharopoulos & Paraschos, 1993, p.2 & 6; Clogg, 1979, p. 80).  

 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

6

Greek Radio: From State Control to Privatization 

   Few scholars have examined the history of Greek media; still fewer have focused on the 

changes in Greek radio between1983-2001 (see for example, Zaharopoulos, 1985, 1989; 

Papathanassopoulos, 1989, 1990, 1999, 2000; Sims, 1990, 1991; Zaharopoulous & Paraschos, 1993). 

In 1983--forty-five years after the Greek government established the Radio Broadcasting Service--the 

Greek movement to privatize radio emerged, advocating pluralismos, the Greek word meaning 

pluralism. Composed of pirate radio activists and intellectuals, including Russos Koundouros, the 

founder of station Kanali 15, the movement envisioned the idea of free-radio or eleftheri radiofonia 

(Sims, 1990, 1991; Zaharopoulos & Paraschos, 1993). According to Sims (1990), three interrelated 

forces were operative in the movement to establish private radio in Greece: (1) the public’s 

dissatisfaction with the State media and thus a desire for more pluralistic information, (2) the 

concerns of numerous public interest groups, and (3) various politically related motives (pp. 187-

189). In 1987, as a result of the movement to privatize radio and the need for Greece to cooperate 

with “all EC countries to unify the legal background of their broadcasting regulations,” the 

broadcasting environment began to change (Kiki, 1989, p.24).  

  The free-radio movement realized its first legal success in 1988 with the publication of a 

Presidential Decree, which set the parameters for the establishment of private radio. The Decree was 

enacted during the administration of the Pan-Hellenic Socialist Movement (PASOK), which was led 

by Andreas Papandreou. According to Papathanassopoulos (1990), the Socialist government, 

unfortunately, did not give “any real thought . . . as to how to redefine the concept and mission of 

public service in broadcasting” (395-396) or how to build a new broadcasting structure; “they 

followed a short-sighted policy aimed at responding to the politics of the time and to electoral 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

7
speculations rather than to the needs of Greek broadcasting” (p. 395). Although the Decree 

concerned the criteria for the allocation and renewal of licenses, they were “not exclusively written” 

(Vgontzas, 1988 in Sims, 1990, p.130) and the policy was not fully developed (Papathanassopoulos, 

2001; Petrides, 2001, March 26; Zaharopoulos & Paraschos, 1993; Sims, 1990, 1991). The lack of a 

developed policy became problematic when the first 29 licenses were approved in May 1988; the 

commission never announced its criteria for allocating the licenses (Roumeliotis, 1988, p. 27 in 

Zaharopoulos, 1989, p. 12).  It quickly became evident that the policy was vague and not being 

enforced. Greeks who wanted to broadcast simply found a frequency and began to operate, and 

others did “not respect their frequency allocations” (Papathanassopoulos, 1990, p.395).   

      As a result, the number of private radio stations in Greece began to increase markedly by July 

1989.  According to Zaharopoulos & Paraschos (1993, p. 134), Athenian radio experts seemed to 

agree that many of the stations were eventually going to have to close; they claimed the market could 

not support more than about 20 stations (see also Papathanassopoulos, 1999, p. 381; Douatzis, 

2001).    

Ten years later, during a visit in 1999 to Athens, Zaharopoulos (1999) observed, “much has 

changed since 1988, yet one thing remains the same--still no definitive plan for awarding licenses.” 

The unclear regulatory policy and lack of enforcement continued. By the spring of 2001, the radio 

spectrum was out of control. Zaharopoulos & Paraschos described Athenian radio as an hertzian 

jungle, where only the strong survive (1993, p. 122 & 134).  

Post-Privatization Pluralism and the New Interplay between Politicians and Media Owners  

Research in 1988 revealed mixed evaluations concerning the degree of pluralism that been 

realized immediately after privatization (Sims, 1990, p. 232).  Many believed that privatization had 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

8
broken the State monopoly of news production and resulted in greater access to information and 

more discussion of political and societal problems (Sims, 1990, p. 234). As Yiannis Tzannetakos, 

Manager of Athens 98.4 FM explained, “It was a radical revolution, because the electronic monopoly 

on information was broken” (Sims, 1990, p. 207).  Papathanassopoulos (1999) claimed that Greeks 

were provided with “a plethora of information about politics and politicians, information of a sort that 

would never have appeared in an earlier period” (p. 398).  

Others, however, declared that a problem of access still existed, evidenced by the fact that 

most of the licenses and frequencies were being allocated to publishing companies and well-financed 

investors (Sims, 1990, p. 234; Roumeliotis, 1988, p. 27 in Zaharopoulos, 1989, p. 12).According to 

Christos Pappas, spokesperson for the Communist Party, “All of the frequencies were given to the 

commercial interests and not to the real amateurs. . . . The people who have the money can control 

communication; they can control the flow of information” (Sims, 1990, pp.200-201). 

Papathanassopoulos (1999) explains the significance of such business interests within the media 

scene: 

These interests try to influence public opinion and to exert pressure in the political arena. For 

example, the main owners of Mega Channel (Lambrakis, Tegopoulos, Bobolas & 

Vardinoyannis) are also the owners of the most influential Athenian newspapers and they have 

also interests in travel and culture (Lambrakis), construction (Bobolas), telecommunications 

(Tegopoulos, Lambrakis), shipping and oil business (Vardinoyannis), while the owner of 

Antenna TV and radio station, Mr. Kyriakou, is also a ship owner….Greek media owners 

want to have the upper hand in order to put pressure on politicians because of the huge 

financial interests they hold…This pressure is useful when fighting for government contracts, 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

9
very important due to the structure of Greek economy. . . .Being able to influence public 

opinion has become an important business tool for the media owners (p. 399).   

As Papathanassopoulos suggests, a new relationship between the media--particularly its 

owners--and politicians had clearly emerged (1999, p. 397).  

Research Questions 

   In order to investigate how and why the government closed approximately 70Athenian radio 

stations in 2001 and explore to what degree a condition of  pluralism developed in Greece since radio 

privatized in 1988, the following questions were posited:  (1) To what degree has a condition of 

pluralism been able to develop in Greece since 1988? (2) How, if at all, has access to radio station 

facilities by the public for the purposes of broadcasting changed since 1988? (3) In what political, 

legal, or economic ways has the Greek government attempted to control the radio stations since 

1988? (4) Why did the government close the radio stations in March 2001?  

METHOD 

Sample, Participants, and Texts 

This study, which is a continuation of research conducted in 1988 (Sims, 1990, 1991), was 

researched multi-methodologically, employing an historical-descriptive approach, as well as survey. 

The present study was conducted between February 24 and April 14, 2001 in Athens, Greece.2   

The non-random, purposive sample, which was based on  the sample used in the 1988 study  

(Sims, 1990),  was composed of 22 spokespersons from positions of power in Greek society, 

including: (1) government representatives, (2) people from the four political parties represented by 

the Greek Parliament during the spring of 2001,3 (3) directors of the private radio stations; (4) 

journalists; (5) an attorney; (6) a Church of Greece spokesperson; (7) representatives from the State 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

10
Radio (ERA), (8) university professors, and (9) an Internet café owner.  Ten of the participants from 

the 1988 sample (Sims, 1990) were again interviewed for the 2001 study.  The interview data, which 

were integrated into the historical descriptive research, were supported with documents, e.g., 

audience research reports, newspaper articles, videotapes of Greek TV news broadcasts, and 

photographs.  

Data Collection  

The survey data were gathered by means of face-to- face interviews.  All of the questions 

were open-ended, except for two, which were multiple-choice. The “stimulated recall” strategy was 

used with those participants whom the researcher had interviewed in 1988.4 Interviewee names and 

telephone numbers were located by means of a key informant, the Ministry for Press and Mass Media, 

and networking.  Interviewees were informed of how the data would be used, and a confirmation of 

consent was secured.  The interviews, which were audio-taped, were transcribed by the researcher.   

RESULTS 

RQ# 1: To what degree has a condition of pluralism been able to develop in Greece since 1988?  

    The interviewees were asked “to what degree has a condition of pluralism been able to 

develop in Greece since the privatization of radio in 1988?”  Each was asked to select one of three 

options: (1) a condition of pluralism has not developed, (2) there has been some development of a 

condition of pluralism, and (3) a condition of pluralism has clearly developed. According to the 

results, a majority (55%) of the respondents indicated that “a condition of pluralism [had] clearly 

developed,” 35% stated that “there [had] been some development of a condition of pluralism,” and 

10% claimed that “a condition of pluralism [had] not developed.”   

 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

11

RQ# 2: How, if at all, has access to radio station facilities by the public for the purposes of 

broadcasting changed since 1988?  

The concept of access is central to understanding the degree of pluralism existing within 

society.  Several interviewees, who agreed that “a condition of pluralism had clearly developed,” 

commented on issues concerning access.   Nikos Athanassakis, General Secretary, PASOK, 

explained, “If you compare it with the previous period of having just the state-owned radio, it is 

obvious that there are other, different, conditions for pluralism by just adding radio stations. . . . For 

sure, we have higher pluralism today than before” (2001). Theodoros Roussopoulos (2001), 

spokesperson for the New Democracy party, stated, “You can listen to anything now . . . You can 

hear members of the Parliament--members of this party--talking against their president!” Michaelis 

Papayannakis, member of the European Parliament, said, “You couldn’t find any kind of 

opinion…which is not expressed somewhere, some way, in some radios” (2001). George Kolios, 

owner of an Athens’ Internet Café, added, “There are a lot of stations of various kinds. . . .There is a 

great difference between now and fifteen years back” (2001). And, Costas Cavathas, owner of radio 

station, En Lefko 94.4 FM, said, “I don’t think there is another country--except, Italy, perhaps and 

Spain--in which you can turn on a radio and listen to all of those views being expressed on the air. . . . 

in this country, you can say whatever you want.  Political views, political ideas, your opinion about 

the Pope, about Simitis, about whatever”(2001, April 5). 

   Although some interviewees expressed positive comments regarding pluralism in terms of 

access, others remarked about the new interplay between the politicians and media owners; they 

spoke about the word, diaplokí. The meaning of this term can be traced to the New Democracy party; 

in 1990--shortly after radio was privatized--the New Democracy party achieved power. However, the 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

12
New Democracy administration, led by Prime Minister, Constantine Mitsotakis, lasted only until 

1993, when PASOK was restored.  It was at this point that the Greek term, diaplokí, was introduced; 

Mitsotakis used the term to explain how he lost his power.  Mitsotakis reportedly said, “I lost my 

power because of the diaplokí, the businessmen who have the radio and the television” (Koufopoulos, 

2001). The word, diaplokí, refers to the collusion or interlocking relationship of the politics and 

government of Greece’s Parliamentary Republic with the owners of the radio stations (Koufopoulos, 

2001; OECD Sees Collusion with ‘Special Interest’ Groups Mortifying Greek Economy (OOSA: I 

Diapoliki Nekronei Tin Oikonomia, 2001, May 31). 

 Journalist, Alexander Belios, who believed there had been “some development of a condition 

of pluralism,” commented about the diaplokí:  

Diaplokí is a sick embracing between economic power and political power.  In 1989, the 

government [gave] a kind of limited monopoly to five or six people, who were before, owners 

of newspapers, etc.  Now, the radio stations are owned by people who are businessmen, doing 

their great jobs, earning their billions of money through the State.  The government has 

created a monster of another kind of power. Now, the politicians are controlled by the 

economic power they permitted to grow.  Now, the government doesn’t control the people 

that own the three-four big TV stations and radios; they are controlled by them. . . .There is a 

balance of terror.  The [media] owners don’t attack the government, as [long] as they have 

their big commissions from the State work, [e.g.,] the constructions and the contracts. And, 

this balance creates the whole quality of information and the forming of public opinion (2001).  

Journalist, Vassilis Koufopoulos, who had reported many stories about the history of the Greek 

media, also believed that a condition of pluralism had not developed; he provided his perspective on 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

13
pluralism as diaplokí:  

We don’t have pluralism.  We have diaplokí . . . . Of course, we have a lot of radio stations 

since 1988, but we don’t have pluralism; we have a thought of pluralism.  The owners of the 

big radio stations are the same who own the TV, the newspapers and the Internet portals. . . 

Everyday, they have the same product for radio, TV and portals (2001). 

Such comments question the public’s ability to access diverse sources of information and thus 

the kind of pluralism able to develop in Greece.  They also reveal influences of both economic and 

political control, affecting the condition of pluralism. Exploration of the failed attempts at regulatory 

policy that occurred between 1988 and 2001, as well as an investigation of the politically and 

economically motivated sequence of events leading to the closing of the radio stations, provide 

additional perspective.  

RQ #3:  In what political, legal, or economic ways has the Greek government attempted to 

control the radio stations since 1988?  

   Although Law 1866, which created the National Council for Radio and Television (ESR), was 

enacted in 1989 under the PASOK administration, it was not until 1995 that Mass Media Bill 2328 

was passed, which attempted to provide some regulatory structure to broadcasting.  The bill, which 

was forwarded by Venizelos, the Minister for Press and Media Affairs, also was ratified during the 

PASOK administration (Venizelos, E., 2002, March 17).  Known as the Venizelos law; it “described 

the procedure of how you get your license, which frequency, who is responsible, and who is not” 

(Petrides, 2001, March 26).    

On January 18, 1996, following the resignation of Papandreou, Costas Simitis was elected 

Prime Minister; the elections of September 1996 returned a PASOK majority (Simitis, C., 2002, 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

14
March 17).    It was not until after the 1996 elections that the government finally began to address--

with ministerial decision 68390--the enormous problem that had developed concerning the over-

crowded Greek airwaves.  The decision proclaimed that there would be 20 radio frequencies allowed 

in Athens (Papathanassopoulos, 2001).  A tender was published announcing the opportunity to apply 

for one of the 20 frequencies; January 17, 1997 was declared as the deadline for applications5   

According to Athens’ attorney, Antonios Petrides (2001, March 26), “86 owners applied to have a 

license for one of the 20 frequencies; owners were required to pay about 500 thousand drachmaes 

[approximately $1,592.00 U.S.] to apply.” 

According to the Venizelos law (2328/95), the ESR was required to review and rate the 

applications, in accordance with the criteria set forth in the law. Each criterion was worth a certain 

number of points, ranging from four to ten to an unlimited number of points. The criteria included: (1) 

years of operation, (2) personnel, (3) investment, and (4) the programming (Kolipanos, 2001; 

Trigkas, 2001; Binios, 2001, April 3). Kolipanos explained the fourth criterion--the quality of the 

program—he said; “you take in mind the experience, the knowledge, the ability of the station to give 

news, to have good music” (2001).  It is important to note that the criteria did not include audience 

ratings, perhaps due the controversy surrounding the different methodologies used by the research 

companies.6  

Two years later, in June 1999, the ESR presented a list of 66 radio stations, which were 

ranked from 1 to 66.  No additional action was taken until after the Greek national elections in the 

spring of 2000.7   PASOK retained power and Simitis was re-elected Prime Minister.  Following the 

election in September-October 2000, the Minister of the Press & Media, Demetris Reppas, was asked 

to review the legitimacy of the June 1999 decision concerning the list of 66 stations. On December 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

15
14, 2000, a new list of stations--rated and ranked from 1 to 51--was made public. According to 

George Trigkas, co-owner of “Diva” FM, the rating points allocated to some stations were not valid. 

For example, Trigkas claimed there was considerable “fiddling” occurring in the program category. 

According to Trigkas, Virgin Radio, a station that had never even been on the air, earned ten points, 

the maximum number possible for the programming criterion (2001). 

Although a new list of 51 stations had been made public in December 2000, it was not until 

February 2001 that the ESR actually convened to review the 1997 files, an examination that revealed 

numerous problems. According to Alexandridis (2001), “of the 86 applicants, 45 had not submitted a 

complete file, 22 had, and 19 had both a complete file, as well as a temporary license.” Alexandridis 

(2001) further claimed that the “files [were] were grossly outdated and, in some cases, contained 

inaccurate information (e.g., previous owner’s name, incorrect frequencies, etc.).”  

On February 21, 2001, Minister Reppas published a new tender; owners were allowed to 

apply for three new frequencies.  This time, each of the 51 applicants had to pay between 10-12 

million drachmaes [approximately $25, 900 U.S. dollars] to apply (Papathanassopoulos, 2001). 

Then, on approximately March 20, 2001, although only three frequencies were even available, 

Minister Reppas announced that the ESR would select an additional eight stations. Committee 

Chairman, Vassilis Lambridis, reportedly complained. He did not know which to use, the criteria from 

the first list of 66 or the new list of 51.  According to Alexandridis (2001), Minister Reppas asked an 

ESR member, “Professor Flogaitis, to form a committee and compile, with the help of expert 

technicians, a new list of eight [stations].”  The criteria that [they] “had at their disposal when 

deciding which radio stations to include in the new list remain unknown, since they [were] not. . 

.disclosed, even to the [ESR]” (Alexandridis, 2001).      



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

16
About this time, some radio station personnel began receiving letters, indirectly informing 

them that they had been approved for licenses and frequencies, even though an official announcement 

had not yet been posted.  On March 23, 2001, Panos Koliopanos, General Manager of “Flash” FM 

radio, stated, “On the 28th of March, there will be 28 stations [given] permission to broadcast . . . the 

rest of them will close” (2001).  Kolipanos stated that “Flash” FM had been ranked first on the list, 

and that he knew “Flash” was going to be given a license and a frequency.  Likewise, George Neres, 

General Manager of “Jeronimo Groovy” radio station, stated on March 13, 2001 that although there 

had been “no official declaration, they were within the 20 chosen ones;” they had received a letter 

from the minister requesting technical information concerning their antenna (2001). Neres stated that 

the minister gave out those letters only to the top 20 stations. And, on March 14, 2001, Antenna 

journalist, Nancy Kalafti, said, “it is for sure that Antenna has a license” (2001).   

On Monday, March 26, 2001, the government announced a list of the chosen 28 stations that 

would be allowed to broadcast (Carr, 2001; Police cordon, Kathimerini, 2001, March 28; Loud 

protests, Kathimerini, 2001, March 29; Pulling the plug, Athens News, 2001, March 30; and 

Morfiris, 2001). Three lists were released: (1) a list of 20 stations that would receive frequencies and 

licenses, (2) a list of an additional eight stations that would be given a frequency and a “temporary” 

license, and (3) a list of seven stations that would not be allowed to broadcast, but would be 

considered for approval in the future (see Tables A1-C1 in Appendixes A-C).    

RQ #5:  Why did the government close the radio stations in March 2001?  

On the next day--March 27, 2001--approximately 70 radio stations were shut down in Athens. 

Police SWAT teams were sent to Mt. Hymettos--where a majority of the transmitters were located--

to cut off the electrical power to the non-approved stations. The government announced their actions 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

17
were necessitated by the advent of the new airport, which was built to accommodate the tourists for 

the 2004 Olympics; the airport was scheduled to open on March 29, 2001. The government claimed 

the transmitters were interfering with airport operations (Nellas, March 20, 2001; New airport 

warning, Hellenic Star 2001, March 8-15).  

The station closings angered many owners and managers, as well as listeners. Media coverage 

of the incident varied. The story was not covered well, if at all, by the newspapers and television 

stations that also owned a radio station approved to broadcast. For example, before the list of 28 

stations was released, the story was covered by the Greek and English versions of Kathimerini. But, 

after the list was released, the newspaper featured little--if any--coverage about the closing of the 

stations.  On  March 27th, when a Kathimerini journalist was asked by this researcher if someone from 

the newspaper were going to Mt. Hymettos to cover the story, he replied, “probably not, because all 

of the stations are in agreement.” Kathimerini is owned by Aristedes Alafouzos, who also owns radio 

station, “Skai” FM, which was granted both a license and a frequency.   Trigkas, owner of “Diva” 

FM, which was shut down, concurred that media coverage was erratic:  

 The radio stations that are making a point of this atrocity [are] the ones that suffer 

themselves. The ones that have been satisfied by allowing them to transmit--because they have 

other radio stations or TV channels or newspapers--they are pleased with the decision. So, 

they make no point of pluralism. They have forgotten immediately. One day they [are 

discussing the controversy] on their own TV channel, and they shout how unlawful and bad 

and unfair the government is.  And, the next day--suddenly--this channel stops, as if by magic, 

there is no problem anymore (2001).   

Between 20 and 34 businessmen, angered with the government’s actions, chose to file 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

18
lawsuits with the Symvoulion Epikratias (the Greek Supreme Court); many also filed lawsuits with 

the European court (Cavathas, 2001, April 5; Petrides, 2001, April 8; Radio stations silences, 

Kathimerini, 2001, March 29).  Suits filed in Greece included “Diva” FM, “En Lefko” FM, and 

“Lampsi” FM (Binios, 2001; Cavathas, 2001, April 5; War on the airwaves, Kathimerini, 2001, 

March 30; Trigkas, 2001; Petrides, 2001, April 8).  Some of the lawsuits claimed that the selection 

process and ruling were unconstitutional and unlawful, while some disputed the government’s reason 

for closing the stations. Questions were raised regarding (1) the actual relationship between the radio 

transmitters and the airport safety and (2) the number of frequencies that that could be accommodated 

in Athens.8   

More controversy became evident when, on April 2, Mr. Aristeidi I. Oikonomidis, a lawyer of 

the high courts and member of the ESR, resigned from the ESR to protest the procedure used to 

select the eight additional stations (The scandal of 8, Pondiki, 2001, April 5). According to 

Alexandridis (2001), Oikonomidis “was denied access to the [ESR]’s records; he also implied that the 

committee might well have misled the Council.”       

A few weeks later, in April 2001, it was decided that the Court should re-examine the 

selection process of the last eight radio licenses as possibly illegal (Papathanassopoulos, 2001; 

Alexandridis, 2001). On October 23, 2001, a new Minister of Press and Mass Media, Christos 

Protopapas, was appointed.   

On March 11, 2002--approximately one year after the radio stations were closed—Minister 

Protopapas “signed off on 15 additional licenses for radio stations in the Athens region (Nevradakis, 

2002, March 18).  The 15 stations included seven of the eight stations that had been given a 

frequency and a temporary license in March 2001, as well as six of the seven stations that had not 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

19
been allowed to broadcast during the previous year, but had been put on hold for future approval. 

One year after the station closings, antennas were still located on and broadcasting from Mt. 

Hymmetos (Binios, 2002; Cavathas, 2002; Papathansopoulos, 2002).  In addition, according to 

Nevradakis, there were a total of 78 frequencies broadcasting throughout Athens in early April 2002, 

including stations broadcasting legally, legal stations broadcasting with illegal second and third 

frequencies, and pirate stations (2002, April 3).  Nevradakis reported that the airport safety appeared 

unaffected; he stated that the only problem the airport had experienced with the stations resulted from 

the legal stations’ excessive wattage output of 20+kw instead of the legal 2.5kw. Examination of the 

FM spectrum in August 2002 revealed that at least 87 stations were broadcasting, many without a 

license and some with an illegal second, third or fourth frequency (Nevradakis, 2002, August 17).   

DISCUSSION 

Pluralism and Pluralism as Diaploki 

This research revealed numerous problems related to control and access, which affected the 

kind of pluralism that was able to develop in Greece between 1988 and 2002. Such problems included 

(1) the legal and political control evidenced by the lack of  clear license and frequency regulation 

policy, (2) the political and legal control imposed by the government’s decision to take two years 

(1997-1999) to review the license applications, (3) the political control enforced by both the ESR’s 

questionable review procedure intended to restructure the broadcast spectrum and the appointed 

committee to select the last eight radio stations, (4) the political control exercised by the government 

through the closing of the stations in March 2001, and (5) the economic and political control imposed 

through the diaplokí: 

Although the survey results suggest that a majority of the participants believed a condition of 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

20
pluralism had clearly developed and that more pluralism exists now than before privatization, it also is 

clear that the radio enthusiasts, who advocated free radio during the movement to privatize, have not 

been served.  Instead, a homogenization of the media has developed in which a small number of 

wealthy and powerful businessmen own and control media properties. The interviewees in this study 

acknowledged seven men as the Greek media barons: Aristedes Alafouzos, Christos Bobolas, 

Socrates Kokkalis, Minos Kyriakou, Christos Lambrakis, Christos Tegopoulos, and Vardis 

Varinoyannis. These men--some of whom are financially connected with each other--own 

newspapers, magazines, publishing companies, Internet portals, radio stations, television stations, 

companies that manufacture telecommunication and electronics equipment, and more. These men, 

who represent the players involved in the diaplokí, influenced how and why Greek radio moved in 

certain directions since privatization; their actions affected the kind of pluralism able to develop in 

Greece.  

 Media often reflect the society in which they exist (Merrill, 1974 in Zaharopoulos, 1989, p.1). 

In the case of Greek radio, the problems reflect and are evidence of corruption existing within the 

Greek government. Commenting on the diaploki and the length of time needed for the Greek 

government to attempt  regulation of the FM spectrum, Antonis Manitakis, former president of the 

ESR, said “Private indulgence and governmental arbitrariness go hand in hand. The government . . .  

fostered chaos and indulgence so that it could administer--in a blunt and opportunist fashion--the 

radio and television interests.  It invoked expediency and the public interest in order to receive 

selective political benefits” (Alexandridis, 2001). As Belios stated in 1988, “Political power in Greece 

is a miserable, narrow, authoritative, purely deeply fascist conception--in whatever--concerning 

propaganda, mass media information, newspapers, etc.”(Sims,1990, p.138).  



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

21
 The problems in Greek radio also reflect the political, economic and social struggles that 

Greece is experiencing in reaction to globalization. The global shift from state regulation to market-

driven policies is evident throughout the world (Thussu, 2000, p.115), including Greece, which must 

decide for itself how to respond to globalization.  Greece must determine if it wants to build a 

structure that achieves the broadcasting objectives intended in the Greek Constitution--the objectives 

envisioned by the free-radio activists--that is, radio that “thrives for quality, objectivity and cultural 

growth” (Zaharopoulos, 1989, p. 15). Clearly, Greece must structure a system that functions well 

within the European Union, but it certainly is not required to nourish an environment that cultivates 

voices independent of political and economic interests. As this research reveals, the government’s 

closing of the stations did not effectively solve the problem of the overcrowded airwaves.  The 

closings functioned instead to move Greece in the direction of producing a media environment similar 

to the one in United States. The concentration of media ownership in the U.S. has resulted in an 

environment that restricts the diversity of viewpoints, which ultimately affects the process of 

democracy. Even U.S. media mogul, Ted Turner, maintains that “Media companies have gotten so 

large and concentrated that an independent voice has an almost impossible time getting stared in any 

kind of meaningful way, and that’s a great tragedy for our country” (Lieberman, 2003). Similarly, the 

diaploki in Greece has the potential to affect the quality of its information and the forming of its 

public opinion.  

New technologies, such as digital audio broadcasting (DAB), which will soon be introduced 

to the Greek media, offer solutions to the overcrowded Greek airwaves.  Several of the big media 

owners have affiliations with companies specializing in new technologies, including digital audio 

broadcasting (Kolipanos, 2001; Binios, 2001, April 3). As Koliopanos (2001) explained,  



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

22
In the forthcoming five years, DAB frequency will be the dominant frequency in our radios. It 

will replace FM . . . We here in “FLASH” will be the first to establish that system. Because 

we are a member of the Association of European Radio, and [because] we have an affiliation 

with a group of companies specializing in high technology, it is not so difficult for us to apply 

the new technology. 

 Although the Greek market may only be able to accommodate a certain number of radio 

stations, Greece still has the opportunity to shape an environment conducive to free expression. The 

Greek government, media owners, and the Greek people must carefully consider how to effectively 

integrate new technologies into their evolving media environment, if they desire to develop the degree 

of pluralism. As journalist Kalafti said, “pluralism is not something that comes from God; it is 

something that one has to earn and work at to create and preserve” (2001).  

Notes 

1For purposes of this research, the term, “pluralism,” was defined as a condition present when 

a broadcast system has competing components encouraged by differing motivations (usually the 

motives of public service and profit) for programming (Head, 1985, pp. 6, 414).   

2 The study conducted in 1988 (Sims, 1990) was based on data gathered in Athens, Piraeus 

and Thessaloniki.  Although data were gathered only from Athens in the present study, the unclear 

regulatory policy applied to radio stations throughout Greece.   

  3 Political parties recognized by the Greek Parliament during the spring of 2001 included the 

Pan-Hellenic Socialist Movement (PASOK), New Democracy (ND), KKE (Communist), and 

Synaspismos (the Alliance of former Euro-communists and other Marxists in The Left Coalition).  

  4 In the “stimulated recall” strategy, an interview is first recorded and then a portion of the 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

23
interview transcript is shared with the interviewee to stimulate their recall; the interviewee is then 

asked to comment on their response (Frey, Botan, and Kreps, 2000).  Some of the respondents thus 

were read a transcript of their response from 1988 and asked to comment on it.     

5The word, “tender,” in Greece refers to an announcement by the government to bid or apply 

for a license. 

6During the spring 2001, there were at least two audience research companies in Greece, 

including “Opinion” and “Focus.”  Kolipanos (2001), who claimed that a problem existed with the 

audience ratings research in Greece, said “There are two research companies that have made the 

ratings, and they are very contradictory.” Heretakis (2000) reported problems in the reliability of the 

ratings, as did Zaharopoulos & Paraschos (1993), who wrote, “part of the problem is caused by 

contradictory results of audience surveys conducted by different companies, which use different 

research methods” (p. 125).  

7The election resulted in 53% (158 seats) of the Parliament composed of members of PASOK, 

42% (125 seats) of the New Democracy Party, 3% (11 seats) of the Communist Party (KKE), and 

2% (6 seats) of the Alliance of former Euro-communists and other Marxists in The Left Coalition, 

also known as Synaspismos (World Factbook Page on Greece, 2000, September 14). 

8Two Athens Polytechnic University studies differed on the number of frequencies that could 

be accommodated .One report was prepared on behalf of the Attica Union of Private Radio Stations 

by Professor Nikolaos Ouzounoglou of the faculty of Electrical and Computer Engineering.  A 

second report was prepared by Professor Philippos Constandinou, also of the faculty of Electrical and 

Computer Engineering, on behalf of the Transport Ministry.   According to Papathansopoulos (2001), 

the professors provided conflicting results, because each was given a different question to research 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

24
(Two studies, Kathimerini, 2001, March 20).  

References 

Alexandridis, T. (2001, April 28). Greek Radio-phobia. Retrieved April 1, 2000 from  

http://www.aimpress.org/dyn/trae/archive/data/200104/10428-004-trae-ath.htm 

Athanassakis, N.  (2001, April 11).  General Secretary, Panhellenic Socialist Movement. Athens,  

Greece.  Interview. 

Belios, A. (2001, March 9).  Journalist, EXTRA-TV and Athens 98.4 FM.  Athens, Greece.  

Interview. 

Binios, G. (2001, April 3). Station Manager, Lampsi 92.4FM.  Athens, Greece. Interview. 

Carr, J.  (2001, March 30).  Radio station culling painful but necessary: Advent of new airport  

prompted government to clean up airwaves, though it should have done so more than 10 

years ago.  Athens News, p. 7. 

Cavathas, C. (2002, March 20). Chairman and Managing Director, Technical Press S.A. Owner,  

En Lefko 94.4FM. E-mail message. 

Cavathas, C. (2001, April 5). Chairman and Managing Director, Technical Press S.A. Owner, En  

Lefko 94.4FM. Athens, Greece.  Interview.   

Clogg, R. (1979).  A short history of modern Greece. Cambridge, England: Cambridge University  

Press.  

Douaztis, G. (2001). Journalist, media consultant, producer, and former senior broadcast editor 

(ERT). Athens, Greece. Interview.  

Frey, L., Botan, C., & Kreps, G. (2000).  Investigating communication: An introduction to 

research methods.   Boston: Allyn and Bacon.  



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

25
Head, S. (1985).  World broadcasting systems: A comparative analysis.  Belmont, California:  

Wadsworth. 

Heretakis, E. (2000).  European media landscape. Retrieved March 31, 2002 from  

 http://www.ejc.nl/jr/emland/greece.html.   

Kalafti, N. (2001, March 14).  Journalist, Antenna 97.5 FM.  Athens, Greece. Interview. 

Keshishoglou, J.E. (1962).  The development of broadcasting in Greece.  Unpublished master’s 

thesis, State University of Iowa, Ames, Iowa.   

Kiki, J. (1990, March). Greek broadcasting law: Past and present.  Media Law and Practice, 24-

27. 

Koliopanos, P. (2001, March 23).  Director, FLASH 96.1 FM.  Athens, Greece. Interview. 

Kolios, G. (2001, April 11).  Owner, Sofokleous.com Internet Café. Athens, Greece. Interview. 

Koufopoulos, V. (2001, April 12).  Journalist, To Paron.  Athens, Greece. Interview.   

Legg, K. R. (1977).  The nature of the modern Greek state. In J.A. Koumoulides and D. Visvizi- 

Dontas (eds.). Greece in transition: Essays in the history of modern Greece 1821-1974 

(pp.283-296). London: Zero.  

Lieberman, D. (2003, June 2). Media moguls have second thoughts: Behemoths drown out voices  

of ‘the little guys.’  USA Today, p. 2A.  

Loud protests as 66 radio stations silenced: Seven take case to council of state. (2001, March 29).  

Kathimerini (English Edition), p. 1.  

Merrill, J.C. (1974). The imperative of freedom.  New York: Hasting House. 

Morfiris, C. (2001, April 5). “The history of events.” Posted on the En Lefko web  

site. http://www.welcome.to/enlefko/ 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

26
Nellas, D.  (2001, March 20).  Spata airport ready to operate:  Managers believe high charges will not  

hurt plans to turn it into regional hub; TV, radio antennas still a problem.  Kathimerini 

(English edition), p.5.  

Neres, G. (2001, March 13).  Director, Jeronimo Groovy 88.9 FM.  Athens, Greece. Interview.   

New airport warning. (2001, March 8-15).   Hellenic Star, p. 4. 

Nevradakis, M. (2002, August 17). Webmaster, www.media.net.gr and contributor of Greek radio  

frequencies information to the European FM Handbook (2002).  E-mail message.  

Nevradakis, M. (2002, April 3). Webmaster, www.media.net.gr, and contributor of Greek radio  

frequencies information to the European FM Handbook (2002).  E-mail message.  

Nevradakis, M. www.media.net.gr. Retrieved March 18, 2002. 

OEDC Sees Collusion with ‘special interest’ groups mortifying Greek economy (OOSA: I  

diaploki nekronei tin oikonomia.  (2001, May 31). Kathimerini.  

Papacosma, V.S. (1979). Post-junta Greece in historical perspective.  Indiana Social Studies  

Quarterly, 32, 122-141. 

Papathanassopoulos, S. (2002, March 23). Associate Professor, Department of Communication  

and Media Studies. National and Kapodistrian University of Athens. Athens, Greece. E-

mail message. 

Papathanassopoulos, S. (2001, April 10).  Associate Professor, Department of Communication  

and Media Studies. National and Kapodistrian University of Athens. Athens, Greece. 

Interview. 

Papathanassopoulos, S. (2000).  Election campaigning in the television age: The case of  

contemporary Greece.  Political Communication, 17 (1), 47-60.   



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

27
Papathanassopoulos, S. (1999).  The effects of media commercialization on journalism and  

politics in Greece.  The Communication Review, 3 (4), 379-402. 

Papathanassopoulos, S. (1990). Broadcasting, politics and the state in socialist Greece. Media,  

Culture and Society, 12, 387-397. 

Papathanassopoulos, S. (1989).  Greece: Nothing is more permanent than the provisional.   

Intermedia, 17 (2), 29-35. 

Papayannakis, M. (2001, March 30, 2001).  Member, European Parliament and Member,  

Snyaspismos Central Office.  Athens, Greece. Interview. 

Petrides, A. (2001, April 8).  Attorney.  Athens, Greece. Interview. 

Petrides, A. (2001, March 26).  Attorney.  Athens, Greece. Interview. 

Police cordon on Mt. Hymettus. (2001, March 28). Kathimerini (English Edition), p. 1. 

Pulling the plug. (2001, March 30). Athens News, p. 1. 

Radio stations silences:  Government shuts down transmitters to safeguard airport  

communications. (2001, March 29). Kathimerini (English Edition), p. 2. 

Roumeliotis. A. (1988, May 13). Anridrasis ya anisi katanomi adion [reactions to unequal  

distribution of licenses].  Eleftherotypia, p. 27.  

Roussopoulos, T. (2001, April 11).  Spokesman, New Democracy.  Athens, Greece.   

The scandal of 8. ( 2001, April 5). Pondiki, p. 12-14, 38. 

Simitis, Costas, Prime Minister.  Hellenic Republic Prime Minister’s Office. Retrieved March 17,  

2002 from http://www.primeminister.gr/pminister_en.htm 

Sims, J. (1991, April 13). Pluralism in transition: Cultural implications of the legalization of private  

and municipal radio broadcasting in Greece. Paper presented in the International Division at 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

28
the Broadcast Education Association Convention, Las Vegas, Nevada. 

Sims, J. (1990).  Pluralism in transition: Cultural implications of the legalization of private and  

municipal radio broadcasting in Greece. Unpublished doctoral dissertation, University of 

Minnesota, Minneapolis.   

Thussu, D.K. (2000). International communication: Continuity and change. London: Arnold.  

Trigkas, G.  (2001, April 6).  Owner, Diva 106.FM.  Athens, Greece, Interview. 

Two studies add to radio confusion. (2001, March 20). Kathimerini (English Edition), p.1.   

Venizelos, Evangelos, Minister of Culture. Retrieved March 17, 2002 from www.culture.gr.  

Vgontzas, A. (1988, August & September).  Attorney. Athens, Greece. Interview.  

War on the airwaves. (2001, March 30). Athens News, p. 6. 

World Factbook Page on Greece. Retrieved September 14, 2000 from  

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/gr.html#Govt 

Zaharopoulos, T. (1999). Professor, Mass Media Department, Washburn University, Topeka,  

Kansas.  Personal e-mail message. 

Zaharopoulous. T. (1989, October).  Mass communication in Greece: Power/freedom and 

broadcasting in Greek society.  Paper presented at the Modern Greek Studies Association 

Symposium, University of Minnesota.  Minneapolis, MN.  

Zaharopoulos, T.(1985).  Foreign mass communication in Greece: Its impact on Greek culture 

and influence on Greek society.  Unpublished doctoral dissertation, Southern Illinois 

University, Carbondale, Illinois. 

Zaharopoulos, T.& Paraschos, M.E. (1993). Mass media in Greece: Power, politics and 

privatization.  London: Praeger.  



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

29
 

Appendix A  
 

Table A1 

The 20 Radio Stations Approved to Broadcast on March 26, 2001 

______________________________________________________________________________ 

Radio Stations         

______________________________________________________________________________ 

Radio Epikoinomia (Ehrakleiou)     
Skai          
97.4 Xenios FM (Ekseinos Demotikos Ano Liosiown)   
Channel One (Pireaus)  
Melodia          
Klik                   
Stathmos        
Capital [Gold]       
Rock FM 
Athens 9.84 FM  
Alpha News           
902 Aristera            
Antenna          
Flash         
Jeronimo Groovy       
Galaxy        
Kiss        
Nitro        
Status         
Ekkleisia Tis Ellados         
________________________________________________________________________________ 
Note. “The List” of the first 20 radio stations that were granted a frequency and a license to broadcast  

on March 26, 2001 (Petrides, March 26, 2001). Radio station, Klik, was later sold and became 

Village FM. Radio station, Status, was later renamed, Best. 

 

 

 
 
 
 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

30
 

Appendix B 
Table B1 

The Eight Radio Stations Granted a “Temporary License” to Broadcast on March 26, 2001 

______________________________________________________________________________ 
 
Radio Stations         
______________________________________________________________________________ 
 

Ciao FM  

Planet  

Love Radio 

Sport FM  

Sfera  

Profit        

Pireaus [Peiraiki] Eklesia  

Rythmos    

________________________________________________________________________________ 
Note: The list of the eight radio stations that were granted a “temporary license” to broadcast on 

March 26, 2001. One year later, in March 2002, Minister Protopapas granted permanent licenses and 

frequencies to all of these stations to broadcast, except for Pireaus Eklesia, the station of an orthodox 

church.  

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



                                                                                            Pluralism as Diaplokí  

 

31
 

Appendix C 
 
Table C1 
 
The Seven Radio Stations Shut Down on March 27, 2001 and Put “On Hold” for Approval in the 
Future 
______________________________________________________________________________ 
 
Radio Stations         
______________________________________________________________________________ 

 
Lampsi FM          

Athens Radio DJ 

Eva FM 

Radio Gold FM      

En Lefko        

Difono  

Polis  

______________________________________________________________________________ 
Note: The list of the seven radio stations that were shut down on March 27, 2001 and put “on hold” 

for approval in the future.  One year later, in March 2002, Minister Protopapas granted permanent 

licenses and frequencies to all of these stations to broadcast (except for Radio Gold, which lost its 

place to Business Radio). 


